Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Att arbeta med sökmotoroptimering (SEO) är ett ständigt pågående projekt utan slut. Många upplever däremot att man förr eller senare når en gräns, då det är svårt att komma på värdeskapande insatser. I denna artikel tänkte jag därför dela med mig av fem tips för att förbättra er SEO!

Enkla sätt att förbättra er sökmotoroptimering

Det finns såklart hundratals insatser du kan göra för att försöka förbättra er webbplats och era positioner i olika sökmotorer. Nedan följer en handfull enkla tips som du kan använda för att göra just detta:

  • Komplettera trafikdrivande sidor
  • Rensa bland tekniska fel
  • Förbättra landningstiden
  • Optimera metatitlar
  • Använd strukturerad data

1. Komplettera trafikdrivande sidor 

Om du har SEO-optimerat er webbplats sedan tidigare, är chansen stor att någon av era webbsidor har lyckats positionera sig bra i SERP:en. Kanske har ni lyckats knipa en tredjeplats, men vill ännu högre?

Detta kan vara fullt möjligt genom något så enkelt som att komplettera sidan med mer relevant innehåll. Låt mig förklara!

Först och främst måste du bege dig till Google Analytics. Väl inne i Analytics navigerar du till Förvärv följt av All trafik och Källa/medium. Klicka sedan på google / organic och lägg till en Sekundär dimension för Målsida.

Du kan nu se vilken av dina landningssidor som genererar allra mest organisk trafik från Google. Gör därefter en Google-sökning (i inkognitoläge i din webbläsare) på det sökord som landningssidan fokuserar på.

Kontrollera därefter vilken position du rankar på. Finns det några konkurrenter som har högre positioner än dig? Undersök vad det kan vara som gör att de positionerar sig bättre än dig. Har de kanske mer innehåll? Eller har de kanske strukturerat upp texten bättre med rubriker och underrubriker? Gör detsamma på din sida!

2. Rensa bland tekniska fel

Tekniska fel på din webbplats kan resultera i att ditt SEO-arbete påverkas negativt. Att rensa bland dessa kan därför leda till att du förbättrar dina positioner och genererar mer trafik från sökmotorerna.

Det allra snabbaste sättet att hitta dessa fel, är genom det kostnadsfria verktyget Google Search Console. Väl inne i verktyget navigerar du till Täckning, vilken återfinns under avsnittet Index i menyn.

Här blir du på ett enkelt och överskådligt sätt presenterad med de tekniska fel (som enligt Google) finns på er webbplats. Du kan också läsa mer om vad de innebär och hur du går tillväga för att åtgärda dem. 

CTA Resurser

3. Förbättra laddningstiden

Det är mycket prat om laddningstider och -hastigheter just nu. Men efter Googles Speed Update och flaggande för att man inom kort kan börja varna för långsamma sidor, är faktiskt essentiellt för att positionera sig bra i SERP:en.

För att testa laddningstiden på er webbplats, kan du med fördel använda dig av verktyget Google PageSpeed Insights. Här får du reda på hur pass bra eller dålig laddningstiden på er sajt är, samt tips hur du eventuellt kan förbättra den.

4. Optimera metatitlar (för bättre CTR)

Som bekant är du inte ensam bland sökresultaten. Du tampas med flera konkurrenter med samma mål som dig – att få användare att klicka på just sitt resultat.

För att lyckas få en större andel användare att klicka på just ditt resultat, och därigenom öka din CTR, kan du med fördel optimera metatitlarna på dina webbsidor.

Ett tips för att hitta sidor med låg klickfrekvens, är att gå in i Search Console och sedan navigera till Resultat. Klicka därefter på Sidor och lägg till ett filter för CTR.

Sidorna med lägst klickfrekvens bör du optimera metatitlarna på. Vad får dig att sticka ut från mängden? Tips på hur du lyckas med detta hittar du i min tidigare artikel ”Så utformar du en SEO-titel”.

5. Använd strukturerad data

Under senaste år har trenden varit tydlig – så kallade featured snippets har fått allt större plats bland Googles sökresultat. Jag pratar såklart om den beryktade position 0:

Featured Snippet i Googles sökresultat

Vad som är så fördelaktigt med rich snippets är att dem gör det möjligt för dig att synas högst upp på Google utan att egentligen positionera dig på en förstaplats.

För att lyckas synas i dessa resultat, eller åtminstone ha chansen att göra det, gäller det att följa Googles riktlinjer för strukturerad data. Om du vill märka upp informationen på en webbsida kan du använda Googles uppmärkningsverktyg för strukturerad data.

Avslutnigsvis

Där har du det – fem tips som du kan använda för att förbättra er SEO. Förhoppnings resulterar dem i förbättrade positioner, mer trafik och nya affärer för er verksamhet!

Behöver du hjälp med detta? Då kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi har genom åren hjälpt hundratals företag med sökmotoroptimering. Under våra kundcase hittar du några av dem.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×