Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Att marknadsföra ditt företag behöver inte kosta skjortan. Det behöver faktiskt inte kosta någonting. I denna artikel tänkte jag därför dela med mig av nio metoder som du kan använda för att få gratis marknadsföring för ditt företag.

Kostnadsfria sätt att marknadsföra ditt företag

Nedan följer mina bästa tips för att marknadsföra ditt företag utan att spendera en enda krona:

Google My Business

Google My Business (GMB) är en kostnadsfri tjänst som gör det möjligt att förbättra ditt företags synlighet i deras sökmotor.

I korta drag skapar du en företagsprofil som ger användare information om ditt företag, däribland:

  • Vilka produkter eller tjänster ni kan erbjuda
  • Vilka öppettider ni har
  • Vart de kan hitta er

En annan stor fördel med GMB är att dina kunder också kan recensera ditt företag och ställa frågor som rör dina produkter, tjänster, öppettider eller andra aspekter.

Såhär kan en företagsprofil i Google My Business se ut:

Profil i Google My Business

Du kan också synas på kartor i Google:

Karta i Google My Business

För att skapa en profil navigerar du enkelt till Google My business. Följ sedan instruktionerna och invänta att din verifieringskod ska dyka upp i brevlådan. När du väl har aktiverat din profil börjar den att synas på Google inom 48 timmar.

Skriv gäst-/debattartiklar

Ett annat sätt som du kan använda för att marknadsföra ditt företag är gäst- och debattartiklar. Något som dels är fördelaktigt för varumärkeskännedomen men också din sökmotoroptimering (SEO).

För att lära dig mer om detta rekommenderar jag dig att läsa mina tidigare artiklar:

Arbeta med sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering handlar om att förbättra sin synlighet i olika sökmotorer, däribland Google. Något man gör för att kunna driva in mer relevant trafik till sin hemsida och därigenom skapa nya affärer.

Du bör däremot vara medveten om att SEO är ett komplext område som kräver att du dels har mycket kunskap men också lägger ner mycket tid. Vill du däremot ge det en chans kan du kolla in vår kunskapsbank, vilken är fylld med hjälpsamma artiklar inom ämnet.

Önskar du professionell hjälp med sökmotoroptimering är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Adsight!

Registrera dig på onlinekataloger

Internet är fullt av diverse katalogtjänster där du kan registrera och marknadsföra ditt företag. Dels finns det kataloger som inkluderar företag som är verksamma inom alla möjliga typer branscher, men också de som är specifika till en särskild bransch.

Ett bra exempel inom vår bransch är Byrålistan, vilken innehåller företag som arbetar med reklam, kommunikation och marknadsföring.

Var däremot noga med att kontrollera att du registrerar dig på en seriös katalogtjänst. Det finns nämligen gott om oseriösa alternativ som kan skada ditt SEO-arbete genom att skicka tusentals länkar till din webbplats.

Skapa och distribuera pressmeddelanden

Sist men inte minst tänkte jag tipsa om en metod som är väldigt effektiv om du önskar gratis marknadsföring – pressmeddelanden.

Genom att publicera och distribuera pressmeddelanden som rör företagsnyheter kan du få stor exponering. Likt SEO kräver det dock en hel del tid och kunskap för att bemästra.

Om du önskar ett exempel kan du kika in vårt pressmeddelande ”Adsight AB etablerar sig i Piteå”, vilket vi publicerade när vi skulle öppna upp ett nytt kontor. Något som sedan publicerades i bl.a. Affärer i Norr och Norrbottens Affärer.

Delta i diskussioner på forum 

Numera finns det ett onlineforum för alla typer av intressen och områden. För att nå ut till personer som har ett brinnande intresse för just det ditt företag håller på med, kan du med fördel hitta ett sådant forum och delta i diskussioner.

Tänk däremot på att göra det med rätt syfte. Du vill inte uteslutande skriva om och marknadsföra ditt företag. Sådant kan få motsatt effekt. Delta hellre i diskussioner och bidra med din expertis. Kanske finns det någon hjälpsam artikel, produkt eller tjänst på din webbplats som du kan hänvisa till?

Gå med i Facebookgrupper  

På samma sätt som du kan delta i diskussioner på forum, kan du göra detsamma i slutna Facebookgrupper. Även där har nämligen antalet grupper exploderat och numera finns det en grupp för alla typer av intressen och områden.

Strategin bör även här vara densamma – gå inte med bara för att skriva om ditt företag. Delta i diskussioner och bidra med din expertis. Det vinner du mest på i längden!

Tala på event eller skolor

Att delta som talare eller expertpanel på event kan vara ett bra sätt att marknadsföra dig själv och ditt företag. Precis som i forum och Facebookgrupper är det ett ypperligt tillfälle att bidra med din expertis och väcka intresse för dina produkter eller tjänster.

Detsamma kan även göras på skolor. Vet du med dig att det finns någon utbildning som kan ha nytta av din expertis? Hör av dig och fråga ifall de inte behöver en föreläsning. 

Skapa ett nyhetsbrev

Ett annat effektivt sätt att marknadsföra ditt företag är via e-postmarknadsföring. Skapa ett nyhetsbrev och få dina webbplatsbesökare att gå med. Även här bör fokus vara på att dela med sig av expertis, insikt eller eventuellt erbjudanden.

För att lära dig mer om e-postmarknadsföring och nyhetsbrev, rekommenderar jag dig att kika in följande artiklar:

Avslutningsvis 

Där har du det – nio metoder som du kan använda för att marknadsföra ditt företag helt gratis.

Behöver du hjälp med marknadsföringen kan du alltid vända dig till oss på Adsight. Ring oss direkt på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, vi ser fram att höra från dig!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
54 recensioner
×