Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Webbplatsen är numera företagets ansikte utåt. Det är oftast via den som potentiella kunder får sitt första intryck av verksamheten. Jag tänkte därför berätta mer om vad du ska tänka på när du ska skapa en ny hemsida till företaget!

Därför är hemsidan så viktig 

Numera har de flesta tillgång till internet. Samtidigt stiger också användandet i alla åldersgrupper. Nedan följer några intressanta fakta från undersökningen Svenskarna och Internet 2018:

  • 56% av 40-talisterna tittar på video via internet.
  • 53% av 40-talisterna använder Facebook.
  • 65% av 50-talisterna använder Facebook.
  • 99% av 70-talisterna använder internet via mobilen.
  • 98% av 90-talisterna tittar på video via internet.
  • 94% av 90-talisterna använder Facebook.
  • 99% av 00-talisterna använder internet via mobilen.
  • 98% av 00-talisterna tittar på video via internet.
  • 99% av 00-talisterna använder Snapchat.
  • 31% av 1-åringarna använder internet.
  • 99% av 16–65 åringarna använder Google.

I takt med att allt fler använder internet har också majoriteten av företagen börjat flytta över stora delar av sina marknadsföringsbudgetar till digital marknadsföring, vilket bl.a. inkluderar:

För att skapa nya affärer gäller det alltså att synas där användarna finns – på internet. Det är också därför som din hemsida är så pass viktig. Den är numera ditt ansikte utåt samtidigt som en stor del av försäljningen sker online!

Att tänka på när du ska skapa en hemsida

Att skapa en webbplats som genererar fler besökare och skapar nya affärer kan däremot vara lättare sagt än gjort. Nedan har jag därför samlat fem saker som du bör tänka på för att skapa användarvänlig hemsida:

1. Se till att den kan användas på alla enheter

För några år sedan surfade de flesta via en stationär dator. Idag ser det dock annorlunda ut. Numera använder folk både datorer, mobiler och surfplattor när de surfar på internet. För att ge dina besökare en bra upplevelse gäller det därför att din webbplats är responsiv/mobilanpassad.

Att skapa en hemsida som kan användas på alla typer av enheter är däremot inte bara positivt för användarna. Det kan också hjälpa till att förbättra dina positioner i sökmotorer som Google. Vilket kan leda till fler besökare och affärer.

Fortfarande inte övertygad? I en tidigare artikel har jag rett ut varför det är viktigt att skapa en mobilanpassad hemsida.

2. Säkerställ att den laddar snabbt

På samma sätt som användare och sökmotorer prioriterar mobilanpassade hemsidor, gör de detsamma med snabba hemsidor.

En undersökning från Google visar hur långsamma laddningstider kan påverka din Bounce Rate, d.v.s antalet besökare som lämnar din webbplats, på ett negativt sätt:

Page Speed undersökning

I juli förra året meddelade också sökjätten att man introducerat en ny uppdatering – Speed Update – som innebar att man började använda sig av laddningstid som en rankningsfaktor. Något som i korta drag innebär att:

  • Webbplatser med långsamma laddningstider kan få sämre positioner i Google.
  • Webbplatser med snabba laddningstider kan få bättre positioner i Google.

Du kan själv testa din webbplats med Google PageSpeed Insights och sedan läsa min artikel där jag berättar hur du kan förbättra din hemsidas laddningstid.

3. Se till att den har snygg design

För att sticka ut ur mängden och ge dina besökare ett professionellt intryck av verksamheten, gäller det såklart att skapa en snygg hemsida!

För att skapa en tilltalande webbplats rekommenderar jag dig att använda:

  • Ett genomgående färgschema
  • Ett eller två typsnitt som är genomgående
  • En snygg och lättnavigerad layout
  • Tilltalande bilder och ev. videos

Du kan lära dig mer om detta i vår tidigare artikel om snygga hemsidor, i vilken du också hittar 15 inspirerande exempel.

4. Skapa en tydlig meny- och URL-struktur

Hur du utformar din meny- och URL-struktur är av största vikt. En dålig struktur leder både till en försämrad användarupplevelse och sämre resultat i Google.

För att skapa en bra URL-struktur bör du tänka på följande:

  • Skapa en hierarkisk uppbyggnad
  • Håll URL:erna så korta som möjligt
  • Använd ”-” för att separera ord i URL:erna istället för ”_”
  • Inkludera ditt nyckelord i URL:erna
  • Använd dig endast av små bokstäver

5. Glöm inte att göra omdirigeringar!

När du väl ska lansera din nya hemsida gäller det att göra omdirigeringar från de gamla sidorna till de nya. Gör du inte detta kan konsekvenserna för ditt SEO-arbete bli förödande. Räkna med att se dina positioner i sökresultaten sjunka som en sten.

För att säkerställa att allt är i sin ordning bör du kontrollera att det inte finns några 404-sidor på din webbplats. Något du kan göra genom att navigera till Google Search Console följt av Täckning:

Hitta 404-sidor

Hittar du några 404-sidor (och använder dig av WordPress) kan du använda ett tillägg som Redirection för att göra omdirigeringar.

Avslutningsvis  

Jag hoppas att du nu är medveten om varför din webbplats är så pass viktig samt vad du ska tänka på när det är dags att skapa en ny hemsida till företaget.

Om du behöver hjälp med att skapa din nya sajt kan du såklart vända dig till oss på Adsight. Kolla in våra kundcase eller kontakta oss direkt på 08-6110071 eller info@adsight.se, vi ser fram att höra från dig!

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×