Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Allt fler svenskar surfar på nätet via mobilen. Något som medför nya utmaningar för dig som marknadsförare. Jag tänkte därför dela med mig av mina fem bästa tips för att lyckas med mobil marknadsföring.   

Hur stort är mobilanvändandet i Sverige?

Andelen svenskar som äger en smartphone har under de senaste åren ökat markant. Likaså har andelen som surfar på nätet via mobila enheter. För att förstå hur stort nätsurfandet i Sverige faktiskt är, tänkte jag presentera några intressanta fakta från undersökningen Svenskarna och Internet:

  • 99% av svenskarna uppger att de äger en mobiltelefon, medan 92% uppger att de äger en smartphone
  • 90% av svenskarna uppger att de använder internet i mobilen
  • Datoranvändandet tenderar att minska till förmån för mobilen

För fler intressanta fakta om våra internetvanor, kan du med fördel kika in mina insikter från Svenskarna och Internet 2019, alternativt läsa rapporten i sin helhet.

Så blir din mobila marknadsföring lyckad

Att allt fler svenskar använder internet i mobilen går inte att förneka. Det är därför viktigt att du som marknadsförare anpassar dig efter denna trend. Förutsatt att du vill fortsätta att skapa nya affärer online, och vem vill inte det?

Nedan tänkte jag därför dela med mig av mina bästa tips för hur du lyckas med den mobila marknadsföringen:

1. Skapa dig en bättre förståelse för din målgrupp

Generell statistik i all ära. Den kan vara utmärkt för att skapa sig en bättre uppfattning om övergripande trender – bl.a. att allt fler svenskar surfar via mobila enheter. Däremot säger den ingenting om hur det ser ut för dig.

Mitt första tips är därför att bilda dig en bättre uppfattning om din målgrupp. Hur många av de som besöker din webbplats gör det från mobilen?

För att ta reda på detta kan du använda dig av Google Analytics. Navigera helt enkelt till ditt konto följt av Målgrupp > Mobil > Översikt:

Vilka enheter använder dina webbplatsbesökare

2. Se till att din webbplats är mobilanpassad

Nästa steg är att ta reda på huruvida användarvänlig din webbplats är på mobila enheter. Något som enklast görs via Googles Mobilvänlighetstest.

Är din hemsida mobilvänlig? Perfekt!

Är den inte det? Åtgärda det omedelbart!

Det finns många anledningar till att varför du bör se till att din mobil är mobilanpassad. Dels på grund av att det leder till en försämrad användarupplevelse (=mindre affärer). Dels på grund av att Google använder sig av ett mobile-first index.

Genom att mobilanpassa din hemsida skapar du alltså en bättre användarupplevelse och har större chans att lyckas i Googles organiska sök, d.v.s. med sökmotoroptimering (SEO).

För att lära dig mer om detta, kan du med fördel läsa min tidigare artikel ”Vikten av en mobilanpassad hemsida”.

3. Kontrollera hur snabb din webbplats är  

På samma sätt som du bör kontrollera huruvida användarvänlig din webbplats är på mobila enheter, bör du också kontrollera hur snabb den är. Något som enklast görs med Googles PageSpeed Insights eller Pingdom.

Laddar din webbplats snabbt? Perfekt!

Laddar den långsamt? Åtgärda det omedelbart!

Även långsamma laddningstiden kan nämligen leda till en försämrad användarupplevelse samt sämre positioner i det organiska söket. Efter lanseringen av Googles Speed Update används nämligen laddningstiden som rankningsfaktor, även på mobila enheter.

Missa inte min tidigare artikel ”5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid”.

4. Använd tydliga Call To Actions

Att använda sig av tydliga Call To Actions (CTA:s) är av största vikt om du vill få mobilanvändare att ta den handling du önskar – att köpa en produkt, fylla i ett kontaktformulär eller slå en signal.

Tips för att skapa bra köp-CTA:s

  • Använd en tydlig uppmaning, ex. ”Köp nu” eller ”Handla här”
  • Se till att din CTA sticker ut från genom att använda en knapp eller liknande
  • Skapa en brådskande känsla genom att komplettera uppmaningen med limiterade erbjudanden som ”10% rabatt om du handlar innan midnatt”

Tips för att skapa bra kontakt-CTA:s

  • Använd korta kontaktformulär där man är tvungen att fylla i max 3 st kolumner
  • Gör ditt telefonnummer klickbart, exempelvis 08-6110071

5. Dra nytta av tillägg i Google Ads

Använder du dig av köpta annonser via Google Ads för att skapa nya affärer? Då kan du med fördel dra nytta av följande tillägg:

  • Samtalstillägg – uppmuntra till telefonsamtal till ditt företag
  • Meddelandetillägg – uppmuntra människor att skicka sms till dig från din annons
  • Apptillägg – uppmuntra till nedladdning av din app

Missa inte heller våra tidigare artiklar inom ämnet:

Avslutningsvis

Där har du det – fem handfasta tips som hjälper dig att lyckas med mobil marknadsföring. Förhoppningsvis kan du använda dem för att driva mer trafik och skapa nya affärer för ditt företag!

Saknar du däremot den tid eller kunskap som krävs för att göra detta på egen hand, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Vi har hjälpt hundratals företag att förbättra sin närvaro online. Nyfiken på resultatet? Kolla in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×