Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Sökmotorjätten Google erbjuder många olika sätt för företag att marknadsföra sig på. Men vilka är egentligen dessa, och hur väljer man rätt insatser? Låt mig berätta mer om hur du gör för att lyckas med din marknadsföring via Google.

Olika sätt att marknadsföra dig på Google

Som tidigare nämnts finns det en mängd olika sätt som du kan marknadsföra dig på via Google. Nedan hittar du en sammanställning av dessa:

Köpta annonser

Ett av de enklaste sätten att marknadsföra ditt företag via Google är att köpa annonser via Google Ads. Något som gör det möjligt att marknadsföra dina produkter eller tjänster till konsumenter som aktivt söker efter just det som du har att erbjuda.

Dels har du möjlighet att synas med textannonser:

Textannonser mäklare

Men också med Shoppingannonser:

Shoppingannonser

Fördelen med köpta annonser är att du snabbt och enkelt kan komma igång och marknadsföra dina produkter eller tjänster till konsumenter som aktivt söker efter just det som du har att erbjuda.

Nackdelen är däremot att du får betala för varje klick på dina annonser, oavsett om det leder till avslut eller inte. Något som kan bli väldigt dyrt, inte minst för småföretagare med begränsad budget. Det roliga slutar dessutom när du inte längre vill betala. 

Sökmotoroptimering (SEO)

Om du inte vill betala för att synas bland Googles sökresultat, kan du istället fokusera på sökmotoroptimering (SEO).

Något som syftar till att förbättra din synlighet bland de organiska sökresultaten och därigenom driva in mer trafik (till din webbplats) som resulterar i nya affärer.

Nedan följer en bild som förklarar skillnaden mellan de köpta och organiska sökresultaten:

Organisk träfflista Google

Fördelen med sökmotoroptimering är att det inte kostar någonting, förutsatt att du inte tar hjälp av en konsult eller SEO-byrå. En annan fördel är att du bygger upp någonting långsiktigt som kan generera nya affärer under en lång tid framöver.

Nackdelen är däremot att SEO är ett väldigt komplext område i ständig förändring. Det krävs således att du håller dig à jour med vad som händer i branschen, samtidigt som du måste lägga ner ett gediget och kontinuerligt arbete.

Google My Business

Google My Business, även kallat GMB, är ytterligare ett sätt som du kan marknadsföra ditt företag på.

Genom att skapa en företagsprofil på GMB kan du dels bli synlig när folk aktivt söker efter ditt företagsnamn:

Google My Business

Men också när de söker efter de produkter eller tjänst som du tillhandahåller:

Lokala butiker Google My Business

Fördelen med Google My Business är att det är helt kostnadsfritt, samtidigt som det är enkelt att komma igång. Och nackdelar, ja, det finns egentligen inga sådana!

Så blir din marknadsföring via Google lyckad

Så, hur går man då tillväga för att lyckas med sina marknadsföringsinsatser på Google:

1. Välj vilka insatser som passar ditt företag

Det allra första du bör göra är att fundera på vilka insatser som passar ditt företag. Är det köpta annonser? Sökmotoroptimering? Eller möjligtvis Google My Business? Kanske en kombination av alla?

Här finns det såklart en hel del faktorer att ha i beaktning. Inte minst din budget, men också faktorer som kompetens inom företaget.

Personligen skulle jag säga att samtliga företag bör skapa en profil på Google My Business. Det är både enkelt och kostnadsfritt.

Därutöver skulle jag även rekommendera att man arbetar med sökmotoroptimering för att bygga upp någonting långsiktigt. Beroende på budget, behov och kompetens kan utsträckningen på dessa insatser varieras.

Är man ett större företag och har möjlighet att lägga en betydande del av budgeten på SEO, rekommenderar jag att man gör detta. Antingen på egen hand eller via en extern byrå.

Som egen- eller småföretagare med begränsad budget kan det däremot vara svårt att outsourca SEO-arbetet. Budgeten är helt enkelt för liten, samtidigt som man behöver nya kunder snabbt. Gärna igår.

I dessa fall kan det istället vara bättre att läsa på om sökmotoroptimering, exempelvis i vår kunskapsbank, och göra vad man kan på egen hand. Den lilla peng man har kan istället läggas på köpt annonsering för att öka chanserna att skapa nya affärer snabbt.

2. Skrid till verket 

Nästa steg är såklart att skrida till verket och genomföra de insatser man bestämt sig för. Här rekommenderar jag dig att först och främst skapa ett konto på Google My Business.

När du väl har en GMB-profil kan du övergå till att fokusera på sökmotoroptimering och köpt annonsering. Exakt hur du gör detta kan såklart variera beroende på budget, behov och kompetens inom företaget.

Vill du sköta dessa delar på egen hand, kan du med fördel kika in våra tidigare artiklar:

Planerar du däremot att ta hjälp, kan du istället kika in följande artiklar:

3. Utvärdera

Sist men inte minst bör du kontinuerligt utvärdera resultatet från insatserna, oavsett om du väljer att genomföra dem själv eller också outsourca dem till en byrå eller konsult.

Ta hjälp av Adsight 

Jag hoppas att du nu har bättre koll på hur du lyckas med marknadsföringen via Google.

Önskar du däremot hjälp med detta, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight. Genom åren har vi hjälp hundratals företag att öka sin digitala närvaro genom såväl köpt annonsering som sökmotoroptimering. Nyfiken på resultatet? Kolla då in våra kundcase.

Ring oss på 08-6110071, skicka ett mejl till info@adsight.se eller använd kontakta oss-funktionen nedan – vi ser fram emot att hjälpa just dig och ditt företag.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×