Behöver du vår hjälp?

Adsight är en digital byrå som utgår från ditt företags behov och målgrupp – så att du och dina kunder lättare hittar varandra. Nyfiken på hur?

Att ha en optimerad hemsida – det vill säga en sajt som är anpassad för att tilltala såväl användare som sökmotorer – är idag viktigare än någonsin tidigare. I denna artikel tänkte vi därför dela med oss av fem tips som hjälper dig att optimera din hemsida på egen hand!

Vikten av en optimerad hemsida 

Sökmotorer är numera en av de mest populära och effektivaste marknadsföringskanalerna bland både små och stora företag. Såväl sökmotoroptimering (SEO) som sökmarknadsföring (SEM) får en allt större roll i de digitala strategierna. I denna artikel tänkte vi däremot fokusera på det förstnämnda alternativet, vilket avser att förbättra sin närvaro i olika sökmotorers organiska träfflista.

Organisk träfflista Google

För att lyckas förbättra sin närvaro i sökmotorernas (exempelvis Google’s) organiska träfflista, gäller det nämligen att man kontinuerligt arbetar med sökmotoroptimering. En viktig del av detta arbete är att säkerställa att man har en optimerad hemsida. Med andra ord en hemsida som tilltalar både användare och sökmotorer.

Som tidigare nämnts är detta viktigare än någonsin tidigare. Men varför då, kanske du undrar?

Bara i lilla Sverige görs det över 50 miljoner sökningar på Google. Varje dag. Något som innebär att sökmotorer idag är den primära källan för de som vill navigera på nätet. Oavsett om de är på jakt efter information, produkter eller tjänster.

Trots att potentialen är stor, fortsätter både användare och sökmotorer att bli allt mer kräsna, vilket resulterar i att vikten av en optimerad hemsida är stor. Mycket stor.

5 tips för att SEO-optimera din sajt

Nu när du är medveten om vikten av en optimerad hemsida, tänkte vi dela med oss av X tips som hjälper dig att SEO-optimera din sajt på egen hand.

1. Skapa och ladda upp en XML-sidkarta i Search Console

Det första vi rekommenderar dig att göra är att implementera en så kallad XML-sidkarta på din webbplats. Man skulle bäst kunna likna denna karta med innehållsförteckningen i en bok. Det är med andra ord en slags förteckning som hjälper sökmotorer att indexera de olika sidorna din webbplats.

Använder du ett publiceringsverktyg som WordPress kan du enkelt lösa detta via tillägg som Google Sitemap Generator eller Yoast SEO. Kontrollera därefter att din XML-sidkarta har skapats genom att skriva in https://www.dinwebbplats.se/sitemap.xml i din webbläsare.

När du väl har skapat din sidkarta bör du också ladda upp den i Google’s verktyg Search Console (SC). Väl inne i kontrollpanelen klickar du på genomsökningsåtgärder: 

Sedan på webbplatskartor:

Tryck därefter på lägg till/testa webbplatskarta:

Skriv sedan in webbadressen till din XML-sidkarta och klicka på skicka:

För att fördjupa dina kunskaper inom indexering, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel om Google indexering.

2. Optimera dina metatitlar

För att få användare att klicka på just ditt sökresultat, gäller det att du ger dem skäl till det. Det vill säga att du optimerar dina webbsidors titlar som synliga i sökmotorernas organiska träfflista:

Sökresultat Google

En optimerad metatitel bör vara klickvänlig, innehålla ditt sökord/nyckel och inte överstiga 65–68 tecken. Fler tips på hur du optimerar dessa titlar hittar du i våra tidigare artiklar ”5 tips för lyckad on-page optimering” samt ”12 steg för att lyckas för med metataggar”.

3. Förbättra laddningstiden 

I och med att Google’s Speed Update introducerades i juli 2018 blev laddningstiden en rankningsfaktor även vid sökningar på mobila enheter. Med andra ord påverkas dina positioner i Google alltså negativt ifall din sajt har långsamma laddningstider.

Även för användarna är däremot det här med snabba laddningstider mycket viktigt. Det finns flertalet undersökningar som visar hur din webbplats kan påverkas negativt av långsamma laddningstider. En av dessa kommer från Google och visar följande resultat:

Page Speed undersökning

För att testa huruvida snabb din webbplats är kan du använda verktygen PageSpeed Insights och/eller Pingdom, vilka båda två är helt kostnadsfria. Tips på hur du optimerar din laddningstid hittar du i vår tidigare artikel ”5 sätt att förbättra din webbplats laddningstid”.

4. Använd en responsiv design 

För tio år sedan surfade majoriteten av användarna på en stationär- eller bärbar dator. Användarnas beteende har däremot förändrats i takt med att mobiltelefonernas utveckling har gått framåt. Enligt statistik från Internetstiftelsen i Sverige surfade hela 85% av svenskarna via mobilen under 2017:

Mobilanvändning i Sverige

Detta innebär alltså att din webbplats bör kunna användas på samtliga enheter, oavsett om dina besökare använder en dator, surfplatta eller telefon. Du bör alltså ha en responsiv-/mobilanpassad sajt. Fler argument för detta hittar du i vår tidigare artikel ”Vikten av en mobilanpassad hemsida”.

För att kontrollera huruvida din webbplats är anpassad för de olika enheterna, kan du med fördel använda Google’s Mobilvänlighetstest.

5. Åtgärda 404-sidor

En så kallad 404-sida uppstår exempelvis ifall du ändrar permalänken (URL:en) på en webbsida, alternativt tar bort en sida. Låt säga att en av dina sidor har indexerats av Google och därigenom rankar på flertalet sökord. Om du då bestämmer dig för att ta bort denna sida kommer användare som hittar till denna mötas av en liknande sida:

404-sida

Något som inte är särskilt positivt varken för användaren eller dina positioner i sökmotorerna. För att inte råka ut för detta problem gäller det att lokalisera eventuella 404-sidor och sedan omdirigera dem till en annan liknande sida. I ”värsta fall” kan du göra en omdirigering till startsidan.

Om du vill lokalisera 404-sidor rekommenderar vi dig att använda Google Search Console. Väl inne i Search Console klickar du på Täckning i menyn till vänster, varpå du blir presenterad eventuella fel:

Hitta 404-sida

Använder du WordPress kan du exempelvis använda tillägget Redirection för att omdirigera eventuella 404-sidor.

Avslutningsvis 

Där har du det – fem saker du kan göra för att optimera din webbplats för såväl användare som sökmotorer. Om du saknar den tid och kunskap som krävs för att genomföra detta och känner att du hellre behöver hjälp med sökmotoroptimeringen, kan du med fördel vända dig till oss på Adsight!

Ring oss på 08-6110071 eller skicka ett mejl till info@adsight.se, välkommen.

Behöver du vår hjälp?

Vi är en fullservicebyrå och hjälper dig med planering och utförande av digital marknadsföring, produktion och design av webbplatser och spårning av marknadsföringsaktiviteter.

Stockholm

Oxtorgsgatan 4
111 57 Stockholm

Google Betyg
4.7
52 recensioner
×