Optimerad hemsida

Har du också tänkt på att sökoptimera hemsidan för ert företag? En optimerad hemsida blir allt mer viktigt att utgå ifrån när man vill få en bättre närvaro på sökmotorerna. Hur vet man om man har en optimerad hemsida som sökmotorerna tycker om? För det är ju detta allt handlar om – att sökmotorerna ska gilla er hemsida och göra den synbar på första sidan.

I det här inlägget tar vi upp enkla saker som gör att ni kan identifiera om er webbsida är optimerade för framtiden. Vi tycker framförallt tre faktorer avgör en bra närvaro i sökmotorerna. Vi börjar med den första här nedan.

Optimerad hemsida ger fler kunder

1. Mobiloptimerad hemsida

Det kan tyckas kännas som en självklarhet vid det här laget, men det är fortfarande flera företag som saknar en anpassning för

Optimerad hemsida

Mobilanpassning är första steget för en optimerad hemsida

mobiler. I det här verktyget kan ni testa hur er hemsida ligger till och få förslag på vad ni behöver optimera. Klicka här för att se verktyget för att ser om er hemsida är anpassad för mobilerna.

Hur gör man webbsidan optimerad för mobilerna? Det beror lite på vilket CMS (webbpubliceringssystem) ni har. Vissa är enklare att migrera över till en mobilanpassad variant och vissa är svårare. Ibland kan det till och med löna sig att byta CMS. Vi arbetar nästan uteslutande i WordPress och där finns det många bra mallar att utgå ifrån som är optimerade för mobilerna.

2. Snabbheten av hemsidan

Snabbheten är otroligt viktigt för att sökoptimera hemsidan. Ett riktigt bra verktyg som ni kan använda är Googles egna verktyg för att mäta snabbhet. Ett par saker som vi tycker spelar stor roll på snabbheten är följande:

Snabba hemsidor

Kolla upp snabbheten på er hemsida och få en förklaring på vad ni behöver göra för att åtgärda sakerna

• Hastighet på servern
• Storleken på bilderna
• Är koden optimerad för snabbhet

3. Text och innehåll

Ger texten något till besökaren på hemsidan. Finns det några handfasta tips som man kan ta del av direkt efter jag läst texten? Bra och informationsrik text är a och o för att lyckas. Om ni använder texter och begrepp som inte kunderna använder är det hög tid att analysera hur sina kunder faktiskt söker.

Innan man gör en sökordsanalys är det även bra att göra en nulägesanalys. Läs mer om nulägesanalys här.

Hör gärna av er till oss om ni behöver hjälp på vägen.

En reaktion på ”Optimerad hemsida

Kommentarer inaktiverade.