Guiden till digital marknadsföring 2017

Vad är digital marknadsföring? Hur fungerade marknadsföringen förr kontra idag? Vilka digitala kanaler ska man satsa på om man vill få fler kunder eller bygga varumärke? I det här inlägget tar vi med er på den digitala transformationen och hur ni kan effektivisera och precisera den digitala marknadsföringen.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är marknadsföringsbudskap som företag förmedlar via digitala kanaler. Målsättningen med marknadsföringen är att driva fler affärer, bygga varumärke eller ge service till sina potentiella eller befintliga kunder. Ofta sätter företag upp nyckeltal (KPI: er) för att ha som mätvärde om marknadsföringen är lyckad eller inte.

Att marknadsföra sig digitalt skapar även mer möjligheter eftersom företag kan rikta sin marknadsföring mot olika plattformar. T.ex. mobilen, pekskärmen eller datorn.

Marknadsföring nu och då

Förr i tiden räckte det med att ett företag fanns med på en tidningsannons och därefter ringde telefonen. Det är iallafall så många beskriver sin situation när jag är ute på kundbesök. Även om det säkert var mycket bättre förr så tror jag att man ibland bekräftar den gamla situationen något. Det var ju alltid lite bättre förr. Eller?

Digital marknadsföring

Kom förbi marknadsföringsbruset med relevant digital marknadsföring.

Bekräftelse eller inte, det ligger fortfarande något i att viss marknadsföring fungerade bättre förr. Att marknadsföra sig off-line (radio, tv, print) kräver en ganska så stor marknadsföringsbudget. Det finns även ofta ett begränsat antal platser att synas på och då sätts priserna därefter.

Numera är vanligtvis den digitala marknadsföringen billigare men problemet är att det finns i oändligt med platser att synas på. Vart ska man synas och är det verkligen så billigt?

När det kommer till digital marknadsföring så tar ofta företagare och marknadsförare den enkla vägen. Speciellt eftersom det ligger någonstans i bakhuvudet att det enkla metoden fungerade förr och då måste det fungera nu.

Att lyckats med digital marknadsföring krävs enligt mig ett stort engagemang. Om man arbetar med en digital byrå så krävs det att både den digitala byrån vet vad dom pysslar med men samtidigt som att kunden engagerar sig. När både kunden och den digitala byrån arbetar mot samma mål är man ett steg närmare att lyckas med sin marknadsföring.

Skapa fler affärer genom digital marknadsföring

Det är väl sedan gammalt att grundprincipen för marknadsföring ska vara att få fler affärer till sitt företag. Om du stoppar in en summa pengar i en automat så vill du att det ska spotta ut mer pengar när du väl gör din investering. Valet av marknadsföringskanal ska bygga på vad det specifika företaget vill uppnå. Om det är fler affärer så kan en god idé vara att börja med att tänka på köpprocessen.

Digital marknadsföring företag

När är din kund redo att göra ett köp?

Är du som kund redo att göra ett köp när du äter en korv på en fotbollsmatch och ser att den lokala snickaren sponsrar det lokala laget? Vill du verkligen bygga om altanen i just det tillfället? Eller är du redo att göra ett köp när du sitter i tv-soffan och hör El-Giganten i bakgrunden med något pangerbjudande? Eller är du redo att göra ett köp när du söker efter akut elektriker Stockholm på mobilen?

Om du vill driva fler affärer ska du satsa på marknadsföringskanaler som är närmast ett köp. Vid kanalerna närmast ett köp är det kunden som letar upp dig och inte företaget som letar upp kunden. Marknadsföringskanalerna som vi nämner ovan har som målsättning att väcka ett behov. Iallafall tv-reklamen.

Om du driver en elektrikerfirma och arbetar med akuta jobb så är det bättre att ni syns på kanaler där potentiella kunder gör en sökning på era tjänster. Det är väldigt svårt att pricka rätt med sin marknadsföring via andra kanaler om det är akuta jobb. Hur stor chans är det att personen som sitter i tv-soffan är redo att anlita en akut elektriker? Kontra personen som faktiskt gör en sökning på era tjänster. Exempel på marknadsföringskanaler där ni kan synas genom att en potentiell kund söker:

Google Adwords
Bing Ads

Digital marknadsföring för att bygga varumärke

Allt handlar inte om snabba insatser för att få in direkta affärer. För att bli starkare som företag och ta fler marknadsandelar krävs det att man stärker sitt varumärke. Att få ett starkare varumärke händer inte över en natt utan det är något som kräver en taktik och en långsiktig arbetsplan. Men när det väl börjar ge frukt då gör det verkligen det ordentligt.

Serviceinriktad digital marknadsföring

Digital marknadsföring kan även användas för att ge service eller support till sina kunder. Det handlar främst om sociala medier kanaler som Facebook, Twitter och LinkedIn.

Kundservice sociala medier

Vad händer om något skriver ett negativt omdöme?

Genom kanalerna kan kunderna få snabb service och svar på sina frågor. Det är dock viktigt att företaget sätter upp en action-plan och taktik för företagets kundservice. Det finns många företag som har hamnat i blåsväder när de inte svarat inom en viss tid, inte vetat hur de ska kommunicera med negativa omdömen och liknande.

Exempel på saker som ni bör planera

Hur lång tid ska det ta innan en person får ett svar?
Vilken person hos er är ansvarig för era sociala medier?
Vad händer om det skrivs ett negativt omdöme? Hur brottas vi med det?
Vad händer om någon skriver ett positivt omdöme? Vad gör vi då?
Vad är målsättningen med kundservicen via sociala medier?

Digital marknadsföring företag

När ett företag ska marknadsföra sig gäller det att sätta upp en plan. Här kommer några frågeställningar som kan vara bra att fundera på.

  • Hur stor budget har vi?
  • Vad vill vi uppnå med marknadsföringen?
  • Ska vi göra det själva?
  • Ska vi anlita en digital byrå?
  • Hur går vi tillväga?
  • Vart ska vi marknadsföra oss?
  • Hur vet vi om vi har lyckats med vår marknadsföring?
  • Hur mäter vi insatserna?

För att knyta ihop säcken så gäller det att tänka till en extra gång när man ska marknadsföra sig digitalt. Det är inte lika enkelt som att köpa en tidningsannons och få effekt direkt. Det är en djungel där ute av kanaler där ert företag kan synas på och ni kan lätt försvinna i mängden om ni sticker ut.

Men det viktigaste av allt är att synas på rätt ställe som kompletterar era affärsmål. Är det att få fler kunder? Bygga varumärke eller att ge service?

Behöver ni hjälp att få fler kunder, bygga varumärke eller komma igång med kundservice genom Sociala medier. Tveka inte att kontakta oss.