Sökoptimera hemsida – så gör du!

Behöver du sökoptimera din hemsida? Då har du hamnat helt rätt. I denna artikel kommer vi nämligen gå igenom hur du enkelt kan sökoptimera din hemsida och se den klättra i Google och andra sökmotorer.

sökoptimera hemsida

Idag vet de flesta företag värdet av att ligga i topp på Google och andra sökmotorer. Något som också kommer att fortsätta bli allt viktigare med tanke på att allt fler använder sig av sökmotorer för att hitta det man letar efter. Undersökningar har också visat att de hemsidor som syns på första sidan bland sökresultaten får upp till sex gånger fler besökare än tidigare.

Hur får man sin hemsida att synas på Google?

Men hur får man sin hemsida att synas på Google? Ifall du inte redan visste det så använder sig Google och andra sökmotorer av tusentals olika faktorer innan de avgör vilken placering din hemsida ska få i sökresultatet. Att lyckas optimera sin hemsida efter alla dessa faktorer är omöjligt, men det finns många enkla knep du kan använda för att få din hemsida att synas på Google gratis.

Nedan kan du läsa om några enkla knep du kan använda för att få din hemsida att synas i Google och leverera nya besökare:

1. Val av publiceringsverktyg – Själva valet av publiceringsverktyg har ingen påverkan på hur väl din webbplats kommer att synas på Google och andra sökmotorer. Däremot så innehåller vissa publiceringsverktyg bättre funktioner för sökmotoroptimering.

På Adsight rekommenderar vi att man använder WordPress som publiceringsverktyg

Till WordPress kan du exempelvis ladda ned en mängd olika tillägg som gör det enklare att sökoptimera din hemsida.

2. Indexering – För att din hemsida ska kunna synas på Google och andra sökmotorer måste de först och främst kunna indexera din hemsida. Detta kan de göra ifall din hemsida får länkar från en annan webbplats. Du kan dock också registrera din hemsida på Google genom exempelvis Search Console.

Det går också bra att anmäla din hemsida till Googles index här.

3. Struktur på webbsida – Tro det eller ej men hur du strukturerar upp din webbplats har en stor inverkan på vilken plats du får i sökresultaten. En webbplats med bra struktur har relevanta sidnamn för varje sida och undersida.

4. Sökord/nyckelord – En viktig del när du vill sökoptimera din hemsida är att använda rätt sökord. Ta dig därför en funderare och försök definiera vilka ord dina potentiella kunder söker på när de letar efter din typ av verksamhet. Google och de andra sökmotorerna vill nämligen presentera ett så relevant resultat som möjligt för dess användare. Om du då använder samma typ av ord eller fraser som de som söker, har du en större chans att få bättre placeringar.

Ifall du är intresserad av att lära dig mer om hur du kan hitta relevanta nyckelord, kan du med fördel läsa vår tidigare artikel 3 tips för att hitta grymma nyckelord.

5. Sidtitlar – Sidtitlar spelar en stor roll när sökmotorerna ska avgöra vilken placering du får i sökresultaten. Det är därför bra att använda så specifika och beskrivande sidtitlar som möjligt. Istället för att skriva generellt som exempelvis ”Tjänster” kan du istället skriva ”sökmotoroptimering”, ”Ekonomisk rådgivning” eller ”Avloppsrensning” beroende på vad du håller på med.

6. Metataggar – En annan viktig faktor för att lyckas i sökmotorerna är att använda dig utav ”klickvänliga” metataggar. Metataggar är exempelvis den titel och den beskrivning som syns bland sökresultaten.

optimera hemsida för google

7. Skriv alltid alt-text – För många kan besök till hemsidan härledas till Googles bildsök. Det är därför viktigt att använda sig utav bilder på webbsidan och även lägga till en så kallad alt-text. När det kommer till alt-texten bör du även här tänka på eventuella sökord/nyckelord som dina besökare kan tänkas söka efter.

8. Lägg till din webbplats på Google My Business – När du lägger till din hemsida och bolagsinformation på Google My Business så kommer det att dyka upp relevant information som karta, telefonnummer, öppettider, recensioner och liknande när någon söker efter ditt företagsnamn.

google local business center

9. Gör uppdateringar med jämna mellanrum – En annan viktig faktor för att få bra placeringar i vissa sökmotorer är att uppdatera webbplatsen med jämna mellanrum. Väldigt gammalt innehåll har nämligen en tendens att få sämre placeringar än nytt, vilket gör det viktigt att uppdatera den. Ett bra sätt att göra detta på är genom en blogg eller någon typ av nyhetsflöde.

Vi hoppas nu att du har bättre koll på hur du kan sökoptimera din hemsida. Glöm inte heller att läsa om hur du lyckas i sökmotorerna under 2018.

Bilaga – länkadresser som används i denna artikel

Nedanstående länkadresser används i denna guide:

  1. https://www.adsight.se/publiceringsverktyg/
  2. https://support.google.com/webmasters/answer/4559176?hl=sv
  3. https://www.google.se/intl/sv/add_url.html
  4. https://www.adsight.se/hitta-nyckelord/
  5. https://www.google.com/business/
  6. https://www.adsight.se/seo-2018/